Pozostałe aktualności

Platforma e-usług w Wydziale Geodezji już dostępna!

Powiat Żagański jako jeden z członków Związku Powiatów Lubuskich we współpracy z Województwem Lubuskim oraz Miastem Gorzów Wlkp. zbudował platformę cyfrową świadczącą e-usługi w zakresie geodezyjnym. Co to oznacza? Zarówno mieszkańcy, jak i instytucje publiczne mogą w łatwy i przystępny sposób skorzystać z niezbędnych danych poprzez zalogowanie się na portal e-usług w Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości. 
 
 
Aby skorzystać z przygotowanej platformy należy wejść na stronę: www.powiatzaganski.pl następnie w zakładce "Dla Mieszkańca" skorzystać z e- usług w Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości
 
Związek Powiatów Lubuskich realizuje projekt pt. „Informatyzacja i modernizacja danych zasobów geodezyjnych powiatów województwa lubuskiego do świadczenia e-usług”, który współfinansowany jest ze środków "Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 2-5 i 9 Regionalnego Programu Operacyjnego –Lubuskie 2020” Partnerami projektu są Urząd Marszałkowski oraz Miasto Gorzów Wlkp. 
W skład ZPL tworzą powiaty: Zielonogórski, Gorzowski, Żagański, Żarski, Słubicki, Strzelecko-Drezdenecki, Międzyrzecki, Nowosolski, Krośnieński, Wschowski, Świebodziński
 
 
W ramach projektu, Starostwo Powiatowe w Żaganiu przygotowało specjalne bazy danych z przeznaczeniem dla konkretnych grup klientów:
 
  • Portal Geodety
e-usługa przeznaczona dla geodetów wykonujących prace geodezyjne na terenie powiatu. Ta baza umożliwia zgłoszenie nowej pracy geodezyjnej wraz z zamówieniem materiałów. Dzięku usłudze, geodeta ma dostęp do wszystkich zgłoszonych przez siebie prac, dla których można wykonać zgłoszenie uzupełniające na materiały, pobrać dokument obliczenia opłaty i dokonać płatności elektronicznych
  • Portal Interesanta
e- usługa, dzięki której Interesant po zalogowaniu się za pomocą profilu zaufanego ma możliwość zamówienia materiałów. Wypełniając wniosek należy wskazać zakres zamówienia, sposób odbioru materiałów oraz wskazać swoje dane
  • Portal Komornika
e- usługi przeznaczone dla komorników sądowych poszukujących nieruchomości na terenie powiatu należących do dłużników 
  • Portal Rzeczoznawcy
e- usługa umożliwiająca rzeczoznawcom przeglądanie aktów notarialnych, po wcześniejszym wykupieniu wglądu do danej jednostki ewidencyjnej, oraz zamawiania szczegółowych danych dotyczących wskazanych transakcji
  • Narada koordynacyjna
e- usługa przeznaczona dla praconików branż w celu uczestnictwa w zdalnej naradzie koordynacyjnej (dostepna po podpisaniu umów z Gestorami sieci w teminie 01.10.2021r.)
  • Portal mapowy
e- usługi przeznaczone do przeglądania map geodezyjnych. Wśród nich można przeglądać mapę ewidencyjną i mapę zasadniczą
  • Portal Projektanta
e- usługa, dzięki której projektant może złożyć wniosek o uzgodnienie sieci (dostępny po podpisaniu umów z Gestorami sieci w temirnie 01.10.2021r.) 
  • portal Przp 
Portal podmiotu realizującego zadanie publiczne

Ułatwienie społeczeństwu dostępu do informacji publicznej gromadzonej przez administrację

Celem projektu jest przede wszystkim:
 
  • dostarczenie powiatom województwa lubuskiego jednolitej, aktualnej oraz zintegrowanej informacji przestrzennej, pochodzącej z wielu rozproszonych zasobów źródłowych;
  • zwiększenie efektywności i płynności prac jednostek powiatowych;
  • podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej województwa lubuskiego;
  • przyczynianie się do usprawnienia zarządzania infrastrukturą informacji przestrzennej na poziomie wojewódzkim i krajowym;
  • przyczynienie się do budowy społeczeństwa informacyjnego,
  • wypełnienie wymogów Dyrektywy INSPIRE poprzez publikację usług danych przestrzennych w standardzie zgodnym z wymogami OGC.
  • zapewnienie mechanizmów umożliwiających rozbudowę baz danych o zasoby i usługi operujące na danych przestrzennych, a pochodzące ze źródeł zewnętrznych;
  • skrócenie obywatelom, przedsiębiorcom oraz pracownikom administracji publicznej czasu dostępu do informacji;
  • zapewnienie interoperacyjności baz danych przestrzennych województwa lubuskiego;
  • uporządkowanie przekazu informacji przy zachowaniu bezpieczeństwa danych;
  • minimalizowanie zjawiska powielania danych przestrzennych w wielu źródłach w sposób prowadzący do braku ich spójności i aktualności;
  • zapewnienie interoperacyjności zbiorów danych przestrzennych na poziomach powiatowym i wojewódzkim.
 
Docelowo odbiorcami realizowanego projektu mają być: Administracja publiczna, Mieszkańcy Województwa Lubuskiego, Przedsiębiorcy zainteresowani informacją przestrzenną, osoby niepełnosprawne, osoby i podmioty związane zawodowo z informacją przestrzenną (geodeci, architekci itp.) 
 
Nasi pracownicy mają do czynienia z coraz większą ilością zadań i obowiązków. Duża liczba spraw oraz wcześniejszy brak rozwiązań informatycznych ograniczających obieg dokumentacji papierowej sprawiał, że pojawiały się trudności w efektywnym wykonywaniu obowiązków. Miało to wpływ na wydłużenie procedur administracyjnych, a także spadek komfortu pracy.
Osoby i podmioty związane zawodowo z informacją przestrzenną były żywo zainteresowane wdrożeniem przedmiotowego projektu ponieważ zwiększa on efektywność pracy, poprawia obsługę klientów oraz ich satysfakcję.
Infrastruktura teleinformatyczna została dostosowana do europejskich standardów, zwiększając możliwości oraz umożliwiając wprowadzenie opisywanych usług. Dzięki realizacji przedmiotowego projektu Klient urzędu ma możliwość załatwienia sprawy bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie.
 
Stworzenie tego typu bazy danych jest zgodne z oczekiwaniami osób i podmiotów związanych zawodowo z administracją przestrzenną. Jego realizacja ułatwi im wykonywanie obowiązków oraz pozwoli na bardziej efektywną pracę. Wśród grup osób należy wymienić w szczególności:
  • geodetów i kartografów,
  • projektantów i architektów,
  • pracownicy firm odpowiedzialnych za uzbrojenie terenów (w tym w szczególności pracownicy przedsiębiorstw przesyłowych),
  • rzeczoznawcy majątkowi - w zakresie danych będących podstawą wpisów w ewidencji gruntów i budynków, a także danych rejestru cen i wartości nieruchomości w celu wykonania przez nich wyceny nieruchomości,
  • komorników w zakresie dostępu do informacji w bazie danych ewidencji gruntów budynków o podmiotach władających gruntami, budynkami i lokalami,
  • pracowników naukowych i studentów – w zakresie w jakim udostępnianie danych dokonuje się w celu edukacyjnym lub w celu przeprowadzenia badań naukowychoraz prac rozwojowych,
  • służb specjalnych - w zakresie ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego.
 
Zachęcamy wszystkich mieszkańców, instytucje publiczne, a także pracowników związanych zawodowo z informacją przestrzenną go korzystania z przygotowanej bazy e-usług! 
 

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją